Z histórie vôní

12 zastavení,

alebo Dejiny ľudstva sú aj dejinami vôní

  • Z hľadiska pamäte je čuch vládnucim zmyslom. Jeho „databanka“ uchováva tisíce vôní, ktoré sa počas života rôzne pripomínajú, vyvolávajú príjemné pocity aj dávno zasunuté spomienky. Môže to byť aróma čerstvého bielizne, broskyne, pokosenej trávy, detského púdru, vanilky… 
  • Vône rozkvitnutej lúky, bylín, vlhkého lesa alebo páleného dreva fascinovali ľudstvo už od pradávna. Antické dymové rituály dali vzniknúť slovu parfum (per fumum - cez dym). Tiež biblický Noe ďakoval Bohu za záchranu pred potopou sveta pálením cédra a myrhy.
  • Ako prvý parfum možno označiť kadidlo, ktoré používali Egypťania už pred 5000 rokmi a po nich starovekí Arabi, Gréci, Indovia a Rímania. Časom ľudia začali vytvárať aj vonné masti a z vôní urobili symbol vysokého spoločenského postavenia. 

História vôní: Chanel No. 5
  • Za vynálezcOV parfumov v dnešnej tekutej podobe sa považujú Arabi. Podarilo sa im zdokonaliť už známu techniku destilácie a vyrobiť čistý éterický olej. Preslávený arabský lekár Ibn Sín (Avicenna) okolo roku 1000 nášho letopočtu zhotovil stále žiadanú ružovú vodu.
  • V Európe po zániku rímskeho impéria voňavkárstvo upadlo. Vonnú vodu sem priviezli zasa až križiaci v 11. a 12. storočí. Vtedy získal vo Francúzsku prvú voňavkársku koncesiu cech rukavičkárov a parfumérov, založený kráľom Filipom Augustom v roku 1190.
  • Prvý moderný parfum vznikol v roku 1370 v Uhorsku na želanie kráľovnej Alžbety. Takzvaná Uhorská voda, založená na rozmaríne a levanduli, sa preslávila po celej Európe. Priekopník európskych parfumov na báze alkoholu slúžil po stáročia, než sa objavila kolínska voda.
  • Vo Francúzsku od roku 1533 úspešne pôsobil Talian René le Florentin, osobný parfumér panovníčky Kataríny Medicejskej. Mal obchod na moste Pont au Change a po ňom aj ďalší tvorcovia vôní. V tom čase sa začali písať i dejiny parfumového mestečka Grasse v Provensálsku.
  • Anglicko zaznamenalo rozšírenie parfumov koncom 16. storočia. Kráľovná Alžbeta I. si vynútila ich rozprašovanie na všetkých verejných miestach, pretože neznášala zápach. V tejto ére si anglické šľachtičné miešali svoje osobné parfumy.
  • Na francúzskom dvore sa v 17. a 18. storočí parfumovali skoro všetko – za účelom zakrytia pachov. Kráľ Ľudovít XV. požadoval vo svojich komnatách každodenné zmeny opulentných vôní. Preslávenú Madam de Pompadour parfumy ročne stáli pol milióna frankov.
  • Revolúciu vo vývoji vôní spôsobila v roku 1709 kolínska voda, pomenovaná po Kolíne nad Rýnom, kde vznikla. Eau de Cologne s citrusmi, levanduľou a rozmarínom vystihla novú túžbu spoločnosti po ľahších a sviežejších parfumoch. Dodnes robí česť nemeckej parfumérii.
  • Zlatý vek umenia tvorby a najmasovejší predaj parfumov prinieslo 19. storočie. V Paríži si otvoril obchod Pierre François Pascal Guerlain, u ktorého nakupovala vtedajšia smotánka. Zlacnenie a rozšírenie parfumov umožnil objav syntetických látok. Parfumovať sa nadšene začala aj stredná trieda…

Míľniky histórie parfumov v 20. storočí

1917:  Vznik rodiny cyprusových (chypre) vôní

Počiatkom 20. storočia sa objavili legendárne vône Chypre, kombinujúce dubový mach, pačuli a citrusy na čele s bergamotom. Priekopník modernej parfumérie, François Coty, s nimi bodoval hlavne v 40. rokoch. Jeho spoločnosť, sídliaca od roku 1922 v New Yorku, je stále celosvetovým lídrom v odbore.

20. roky: Chanel No. 5 - súčasť odevného štýlu

V roku 1921 sa zrodil Chanel No. 5 - najslávnejší parfum sveta. Kultová kvetinovo-drevitá vôňa s aldehydmi, ylang-ylang, kosatcom, jazmínom, ružou, ambrou, santalovým drevom a vanilkou učarovala miliónom žien hlavne v 50. rokoch, medzi nimi tiež sexy herečke Marilyn Monroe. 

70. roky: Americká parfumová revolúcia

Parfum Revlon Charlie rozpútal v roku 1973 americkú parfumovú revolúciu, ktorá zasiahla celý svet. Vôňa zodpovedajúca obrazu slobodnej ženy je dnes na trhu v mnohých variantoch. Odvážne reklamy 70. rokov však spustili aj pánsku parfumovú revolúciu a sprístupnili vône všetkým záujemcom.

80. roky: Obľuba opulentných parfumov

Christian Dior Poison (1985), opojná vôňa pre odvážne ženy, vhodne dopĺňala objemné účesy a ramenné vypchávky. V 80. rokoch skrátka aj vône museli pôsobiť nápadne. Táto explózia zmyselnosti sa stala najlepšou dámskou vôňou v roku 1987 a v roku 2000 vstúpila do siene slávy organizácie FiFi.

1990–1994: Fascinácia vodou a unisex štýlom

Obrovský úspech zožala v roku 1992 toaletná voda L´Eau D´Issey, spájajúca silu vodopádov a chladivej vody, vôňu kvetov a jarného lesa. Okúzlenie sviežosťou pokračovalo. O dva roky neskôr vstúpila na trh vôňa CK One, navyše prvý parfum s unisexovým určením, vhodný pre ženy aj mužov.

1995: Začiatok gurmánskych vôní

Značka Thierry Mugler priniesla svetu zaľúbenie vo výrazných vôňach gurmánskeho štýlu. Hneď prvý Mugler parfum Angel (1992), kombinujúci vonné akordy praliniek, čokolády a pačuli, sa stal legendou. Na módnom nebi trvale žiari ako najjasnejšia hviezda a stále láka nové obdivovateľky.

Zľava 10 %  10 %
Parfumovaná voda 100 ml tester
25,54
Zľava 78 %  78 %
Parfumovaná voda 85 ml
20,60
Zľava 70 %  70 %
Parfumovaná voda 100 ml
27,39
Zľava 69 %  69 %
Toaletná voda 100 ml
29,25
Zľava 54 %  54 %
Parfumovaná voda 50 ml
9,49
Zľava 62 %  62 %
Toaletná voda 100 ml
21,80
Zľava 78 %  78 %
Parfumovaná voda 45 ml
14,00
Zľava 57 %  57 %
Toaletná voda 100 ml
47,30
Zľava 12 %  12 %
Toaletná voda 100 ml
30,00
Zľava 22 %  22 %
Toaletná voda 50 ml
18,81
Zľava 21 %  21 %
Parfumovaná voda 40 ml
13,80
Zľava 68 %  68 %
Toaletná voda 75 ml
15,50
Zľava 63 %  63 %
Parfumovaná voda 100 ml
42,10
Zľava 69 %  69 %
Toaletná voda 150 ml
23,08
Zľava 60 %  60 %
Toaletná voda 100 ml
40,04
Zľava 65 %  65 %
Parfumovaná voda 100 ml
25,89
Zľava 62 %  62 %
Parfumovaná voda 75 ml
46,32
Zľava 24 %  24 %
Toaletná voda 100 ml
4,83
Zľava 51 %  51 %
Toaletná voda 100 ml
28,20
Toaletná voda 100 ml
4,75
Zľava 46 %  46 %
Toaletná voda 300 ml
45,96
Zľava 23 %  23 %
Toaletná voda 100 ml
4,42
Zľava 55 %  55 %
Toaletná voda 200 ml
36,92
Zľava 40 %  40 %
Toaletná voda 50 ml
24,58
Zľava 69 %  69 %
Toaletná voda 75 ml
22,10
Zľava 61 %  61 %
Toaletná voda 100 ml
46,51
Zľava 8 %  8 % PREMIUM PREMIUM
Toaletná voda 100 ml
104,78

Vývoj parfumov v 21. storočí

Od 60. rokov 20. storočia je parfumový trh veľmi široký. Vône často uvádzajú celebrity a ich obľubu či neobľubu mnohokrát podmieňuje marketing a reklama. Výrobcovia okamžite reagujú na zmeny v životnom štýle a prinášajú wellness, unisex či športové vône. Do parfumov zaraďujú čoraz viac prírodných zložiek. Po celých sériach vznikajú niché parfémy určené pre náročných individualistov.

Svoje slovo majú tiež spotrebitelia. Namiesto drahých a zvyčajne ťažkých parfumov si veľmi obľúbili ľahšie značkové toaletné vody. Vďaka dostupným cenám ich môžu mať celú zbierku a dolaďovať sa podľa nálady zakaždým inak. Na prahu druhej štvrtiny 21. storočia sú populárne lesom voňajúce drevité, sýte ružové alebo zmodernizované fougere vône.

Je skvelé, že si dnes môže každý vybrať svoj parfum takpovediac „na mieru" - bez podliehania všeobecnému módnemu diktátu.

Ako vybrať parfum

Lancome La Vie Est Belle

Perličky zo svetovej i tuzemskej „voňavej" histórie

Viete, že ženy majú lepší čuch než muži? Trénujú ho už od praveku. Pre zber plodov a prípravu jedla totiž potrebovali citlivejší nos než muži k loveniu. Jedovatá či skazená potrava by mohla otráviť celé spoločenstvo...

Chcete voňať ako slávna egyptská kráľovná Kleopatra, ktorá očarila aj mocného Caesara? Jej tajomstvom boli vonné oleje z myrhy, škorice, kardamómu, lotosu, kosatca, majoránky a šafranu.

Parfumy intenzívne používala aj cisárovná Jozefína, manželka francúzskeho vojvodcu a štátnika Napoleóna, najväčšia láska jeho života. Budoár, ktorý obývala, po nich voňal ešte 60 rokov po jej smrti v roku 1814.

Pravú kolínsku vodu vyvinul roku 1709 Giovanni Maria Farina. O 100 rokov neskôr značku kúpil Ferdinand Mühlens, ale po súdnych sporoch musel vôňu premenovať. A tak slávna kolínska nesie názov 4711, podľa čísla jeho domu.

V ČSSR od 60. rokov frčali lacné vône Živé kvety z karlovarského Vřídla - konvalinková, karafiátová či fialková, s kvetmi ponorenými vo vonnej tekutine. „Tuzexové" vône sa stali bežne dostupnými až po roku 1989.

Do 70. rokov boli muži zvyknutí len na kolínske vody a vody po holení. Zmenu vyvolala šokujúca reklamná fotografia z roku 1971, na ktorej pózoval Yves Saint Laurent nahý, s flakónom prvého pánskeho parfumu YSL na prirodzení.

V minulých storočiach mali parfuméri k dispozícii približne 150 prírodných vonných látok, v súčasnosti asi 400. Od 19. storočia však pribúdajú umelé ingrediencie, takže novodobí špecialisti pracujú s asi 3000 zložkami.

Umením parfumérie sa dnes zaoberá pomerne málo ľudí. Po celom svete je iba 200 až 300 naozajstných odborníkov. Parfuméri okrem nesporného talentu k tvorbe vôní potrebujú aj roky študovať, napríklad v špeciálnom inštitúte v Paríži.

Doprava:
Platba:
Certifikácia:
Made with by PragueBest